W Andrychowie znajduje się Wytwórnia Silników Wysokoprężnych Andoria S.A., która jest znanym przedsiębiorstwem, wyspecjalizowanym w produkcji silników wysokoprężnych oraz ich podzespołów.
Firma ta zyskała renomę na rynku dzięki innowacyjnym rozwiązaniom oraz wysokiej jakości oferowanych produktów.
Historia
Historia Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria jest przepełniona interesującymi wydarzeniami, które mają swoje źródło w przeniesieniu zakładów Aero-Stahl Werke z Kolonii do Andrychowa w 1942 roku. Te zakłady, które wcześniej zajmowały się produkcją aparatury do samolotów myśliwskich Messerschmitt, zostały ostatecznie przetransportowane z powrotem w okolice Kolonii w 1944 roku. W 1945 roku w Andrychowie powstały Państwowe Zakłady Metalurgiczne, które zostały stworzone przez niektórych z byłych pracowników Aero-Stahl. Początkowe działania zakładów koncentrowały się na produkcji różnych maszyn rolniczych, w tym wlewników oraz łuszczarek, a także elewatorów i maźnic wagonowych.
W 1947 roku nastąpiło znaczące wydarzenie w historii zakładu, po tym jak Zarząd Przemysłu Ciężkiego przejął kontrolę nad nim. Rozpoczęli oni produkcję dwusuwowych silników S80, przeznaczonych do sprzętu strażackiego, takich jak motopompy. Rok później, pod nową nazwą Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego, rozpoczęto wytwarzanie wysokoprężnych silników S60 oraz S61-S64, które znalazły zastosowanie w maszynach rolniczych, a nawet były eksportowane do krajów takich jak Chiny i Brazylia.
W latach 50. nastąpiła kolejna przemiana, kiedy zakład zmienił swoją nazwę na Wytwórnia Silników Wysokoprężnych i otworzył biuro konstrukcyjne. Pod przewodnictwem dra inż. Romana Błockiego powstała nowa rodzina silników S320, których produkcja przekroczyła 220 tysięcy egzemplarzy po rozpoczęciu ich wytwarzania w 1957 roku. W 1964 roku otworzono odlewnię żeliwa, co pozwoliło na dalszy rozwój produkcji nowych modeli silników, takich jak S301 i S231.
Wszystko to miało miejsce w kontekście intensywnego rozwoju branży motoryzacyjnej, co spowodowało, że na początku lat 60. produkcja silników S560 została przeniesiona z Warszawy do Andrychowa. W 1966 roku, w wyniku zakupu licencji British Leyland przez rząd PRL, rozpoczęto produkcję silników R6, a WSW zlecono wytwarzanie wersji oznaczonej jako O.400, która była montowana w autobusach Autosan oraz sprzęcie rolniczym.
W 1969 roku inż. Andrzej Fryś objął stanowisko głównego konstruktora i podjął się wyzwania produkcji małych silników 1CA90 i 2CA90, które były przeznaczone dla amatorskich maszyn rolniczych. W 1973 roku wdrożono do produkcji turbodoładowane silniki 4CT107 oraz 6CT107. Na przełomie lat 60. i 70. zakład zdecydował się na współpracę z Ricardo Consulting Engineers, co zaowocowało opracowaniem silnika prototypowego 4C90, który miał być nowoczesną jednostką napędową dla polskich samochodów osobowych i dostawczych. Pierwsze prototypy tej jednostki pojawiły się w 1975 roku, a ich możliwości zainteresowały koncern Ford, który rozważał wprowadzenie ich do modelu Transit.
Silniki 4C90 znalazły swoje zastosowanie w wielu pojazdach, takich jak Żuk, Nysa, Lublin, a także w modelach zdobywających uznanie, takich jak LDV, ARO, Tarpan czy GAZ Gazela. W latach 1975-1978 planowano wprowadzenie produkcji licencyjnych silników wysokoprężnych 6-cylindrowych typu Perkins 6.3544 i T6.3544, jednak projekt nie został zrealizowany z powodu braku środków na niezbędne inwestycje.
Okres 1994–1998 był świadkiem nowego rozdziału w historii Wytwórni, kiedy to zakład rozpoczął montaż samochodów LDV 400 i LDV Convoy, które również korzystały z silników Andoria. W 1996 roku doszło do przejęcia zakładów przez Daewoo, które w 2002 roku zrealizowały plan powołania spółki-córki Andoria-Mot. Ta nowa jednostka przejęła upadłą spółkę Daewoo Motor Poland i aż do 2003 roku zajmowała się produkcją samochodów Lublin. Dodatkowo, przedsiębiorstwo wytwarzało pojazdy na zamówienie sił zbrojnych, takie jak Honker.
W roku 2015, Andoria-Mot nawiązała współpracę z Odlewnią Żeliwa w Zawierciu oraz FUM CHOFUM, tworząc grupę odlewniczą pod nazwą Grupa Zawiercie. Działania te pokazują dynamiczny rozwój Wytwórni i jej zdolność do dostosowywania się do zmiennych warunków rynkowych.
Przypisy
- Informacja o wykorzystaniu licencji, zakupionych w latach 1971–1980 [online], historiainformatyki.pl [dostęp 09.02.2019 r.]
- Andoria nowe otwarcie. [w:] nowiny.andrychow.eu [on-line]. 25.05.2016 r. [dostęp 28.01.2017 r.]
- Odlewnie z myślą o wojsku. [w:] magazynfakty.pl [on-line]. [dostęp 28.01.2017 r.]
- Grzegorz Chmielewski. 70 lat Andorii. Silniki z Andrychowa. „AD News”. 53, s. 40, wrzesień-grudzień 2015. Kraków: Feniks Media Group.
- Grzegorz Chmielewski. 70 lat Andorii. Silniki z Andrychowa. „AD News”. 53, s. 41, wrzesień-grudzień 2015. Kraków: Feniks Media Group.
- Grzegorz Chmielewski. 70 lat Andorii. Silniki z Andrychowa. „AD News”. 53, s. 44, wrzesień-grudzień 2015. Kraków: Feniks Media Group.
- Grzegorz Chmielewski. 70 lat Andorii. Silniki z Andrychowa. „AD News”. 53, s. 46, wrzesień-grudzień 2015. Kraków: Feniks Media Group.
- Andoria – granice nadziei. [w:] dziennikpolski24.pl [on-line]. 02.10.2002 r. [dostęp 28.01.2017 r.]
- Robert Rybicki: Andoria, czyli ciągle Lublin 3. [w:] auto-swiat.pl [on-line]. 29.05.2002 r. [dostęp 28.01.2017 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Andropol | Andrychowska Fabryka Maszyn DEFUM | Zasław TSSOceń: Wytwórnia Silników Wysokoprężnych Andoria